poniedziałek, 10 czerwca 2013

rogaliki drożdżowe



1 kg mąki (ja użyłam tortowej)

400 ml mleka

40g świeżych drożdży

3 jajka

kostka masła

80g cukru + jedna łyżka

mała płaska łyżeczka soli

 nadzienie według uznania, może być powidło, borówki, czekolada, nutella- albo cząstki czekolady



Z 400 ml mleka odlewamy pół szklanki, resztę mleka razem z cukrem i połową kostki masła podgrzewamy aż do rozpuszczenia składników a następnie studzimy. Odlane pół szklanki mleka delikatnie podgrzewamy, aby było lekko letnie (nie zimne z lodówki) dodajemy do niego łyżkę cukru, pokruszone drożdże, małą łyżeczkę mąki i odstawiamy do wyrośnięcia.

Do dużej miski wsypujemy pozostałą mąkę robimy na środku wgłębienie, dodajemy wyrośnięte drożdże, przestudzone mleko i mieszamy dodając po jednym jajku. Kiedy składniki się połączą ciasto wyrabiamy, im dłużej tym lepiej ;). Wyrobione ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia (musi podwoić swoją objętość).

Następnie ciasto wyciągamy na stolnicę zarabiamy jeszcze raz i dzielimy na części. Ja nadziewałam nutellą, powidłem i jabłkami, więc podzieliłam na trzy części. Każdą z nich delikatnie zagniotłam i rozwałkowałam i pokroiłam na szerokie pasy, z których wykrawałam trójkąty. Drugą połowę kostki masła roztopiłam. Każdy trójkąt smarowałam roztopionym masłem dawałam nadzienie i zawijałam rogalik delikatnie przyciskając, aby nadzienie nie wypłynęło, wierzch znów smarowałam delikatnie masłem (można również posmarować roztrzepanym żółtkiem) i znów chwilę czekałam  "aż podrosną". Piekłam w rozgrzanym piekarniku około 180-190º przez 15 minut.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz